Profily umělců

Eva Benett - soprán

Česká sopranistka Eva Benett vystudovala klasický zpěv na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, pod vedením Marty Beňačkové. Absolvovala rolí Zuzanky z opery Figarova svatba (W. A. Mozart).V rámci studia absolvovala stáž na salzburském Mozarteu u prof. Marty Sharp. Další vzdělání získala na Conservatorio di Verona v Itálii u Cristiny Miatello, kde se věnovala studiu interpretace italské a francouzské barokní hudby.

Intenzivně se věnuje především koncertní činnosti v České republice i v zahraničí. Vystupuje v sólových recitálech s doprovodem loutny ( hudba 17-18. stol.) a harfy ( hudba 19.-20. stol.) Jako sólistka pravidelně spolupracuje se souborem Musica Florea, L´Armonia Terrena, Hofmusici nebo Czech virtuosi. Dále spolupracovala například se Státní filharmonií Košice a Filharmonií Pardubice a Národním divadlem Praha. V roce 2018 natočila s ansáblem Musica Florea CD s hudbou českého autora Jana Anselma Fridricha. V roce 2012 natočila pro nahrávací společnost Navona Records s Filharmonií Olomouc pod vedením Petera Vronského album s hudbou Sergia Cervettiho NAZCA. 

V roce 2016 natočila pro Braunensis Art album písní Jakuba Jana Ryby. Mezi její domény patří především koloraturní obor v oratorní, kantátové a operní tvorbě baroka a klasicismu, jakož i písňová tvorba napříč staletími. Pro své mimořádné hlasové schopnosti je také vyhledávanou interpretkou pro netradiční projekty spojené například s filmovou hudbou.

Irina Rurac - mezzosoprán

Beginning from childhood, was inspired by the dream to sing, and include music as an important factor in her life. Road map was long, it started from school in a group with musical profile, continued with "Academy of Music, Theater and Fine Arts from Chisinau", Republic of Moldova and finally arrived to the local National Theater of Opera and Ballet "Maria Biesu".

There had her debut with some roles like Cherubino( Nozze di Figaro), Olga (Eugene Onegin) and others. During her activity on stage of her favorite theater, was collaborating with the Philharmonic Orchestra, Orchestra of Academy of Music and soloing in choirs.

One day, following her heart, woke up in Prague, searching for new opportunities to fulfill her desire to sing, joined The National Theater from Prague.

Also, her activity in Opera Ensemble Ticha - Opera, took her to participate in a series of Festivals from different countries like Italy (Trieste), Cyprus and cities of the Czech Republic (Jihlava, Trutnov, Ceske Budejovice). The important thing that always is leading her behavior in this profession, is that the process of developing and working on a piece of creation is the biggest pleasure, when this attitude is mentioned it means that could be done till boundless.

Jakub Koś - tenor

Studoval 4 roky obor Klasický zpěv na Pražské konzervatoři ve třídě p. Valentina Prolata, nyní pokračuje ve svých studiích na AMU ve třídě prof. Ivana Kusnjera. Od roku 2002 zpíval v chlapeckém sboru katedrály sv. Víta Pueri Cantate, poté v litoměřickém sboru Páni Kluci. Účastnil se masterclass s renomovaným italským tenoristou a pedagogem maestrem Antoniem Carangelem, který vede svoji vlastní pěveckou školu ve Vídni. Absolvoval Akademii sborový zpěv v Pražském filharmonickém sboru, s PFS dále spolupracuje externě, účastnil se s nimi letního festivalu v rakouském Bregenz. Od roku 2013 externě vystupuje ve sboru Státní opery a ND. Na Pražské konzervatoři ztvárnil roli Camilla de Roussillon v operetě Veselá vdova od Franze Lehára a roli Amora v barokní opeře Psyché od J. B. Lullyho. Na PK také zpíval koncertně tenorové sólo v Te Deum od A. Rejchy s orchestrem Pražské konzervatoře pod vedením Miriam Němcové. 

V roce 2016 se v roli kominíka Clema podílel na provedení dětské opery Kominíček od Benjamina Brittena se souborem Dětská opera Praha na scéně Státní opery pod vedením Jana Chalupeckého.

Václav Jeřábek -  bas

Václav Jeřábek je rodák z Třešťe, kde také navštěvoval ZUŠ (hra na flétnu, trubku a klavír) a dětský pěvecký sbor. Právě zde tedy získal první hudební vzděláni. Od roku 2006 nastoupil jako basista V Pěveckém sboru Masarykovy univerzity v Brně. Dále od roku 2008 se stává pravidelným učastníkem Letní školy barokní hudby souboru Czech ensemble baroque a postupně studuje ve sborové a ansámblové třídě pod vedením Eduarda Tomaštíka a v sólové tříde vedené Jean-Francois Lombardem. V roce 2013 absolvuje také pěveckou Masterclass Adama Plachetky. 

Brzy se začíná věnovat staré hudbě také profesionálně a pravidelně spolupracuje zejména se soubory Czech ensemble baroque (Roman Válek) Ensemble Inegal (Adam Viktora) se kterými absolvoval mnoho koncertu a zahraničních zájezdů. V letech 2009 - 2011 byl členem operního sboru Janáčkova divadla v Brně a dále od roku 2011 doposud spolupracuje s Českým filharmonickým sborem Brno. V roce 2016 se umístil na 3. místě v interpretační soutěži na kurzech Letní školy barokní hudby v Holešově. Pěvecky se dále vzdělával u Zdeňka Plecha a Jiřího M. Prochazky.

Michal Sedláček - housle

Vystudoval Pražskou konzervatoř pod vedením prof. Jaroslava Foltýna a později prof. Jindřicha Pazdery, u něhož od roku 2006 do roku 2013 pokračoval ve studiu na Akademii múzických umění v Praze. Je držitelem řady cen z národních i mezinárodních soutěží. Zúčastnil se též soutěže Yehudi Menuhina v Londýně, v roce 2007 zvítězil na Mezinárodní houslové soutěži Leoše Janáčka v Brně a v roce 2009 obdržel první cenu na soutěži Bohuslava Martinů v Praze, kde zároveň získal cenu za nejlepší provedení skladby Bohuslava Martinů. V roce 2001 a 2002 absolvoval mistrovské kurzy Václava Hudečka v Luhačovicích. V roce 2003 mu byl umožněn letní prázdninový pobyt v Meadowmount school of music v Americkém státě New York, kde studoval u Stephena Shippse. Od roku 2005 se pravidelně účastnil Mezinárodní hudební akademie v Plzni, kde studoval u Stephena Shippse a Sylvie Gazeau. 

V letech 2009-2011 zde působil jako asistent pedagogů. Absolvoval masterclassy u různých světových houslistů, jako je Ilya Kaler, Rodney Friend, Ulf Hoelscher, Riggiero Ricci. V srpnu roku 2016 se stal koncertním mistrem Plzeňské filhramonie. Od roku 2007 je primáriem Sedláčkova kvarteta, které v roce 2014 zvítězilo na Szymanowského soutěži v Katowicích. V témže roce získalo 1. cenu na soutěži Bohuslava Martinů v Praze. Tento soubor obdržel za rok 2016 Cenu Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii. 

Dlouhodobě spolupracuje s klavíristou Maximem Averkievem. Mezi největší společné dokončené projekty patří natočení kompletního díla pro housle a klavír Franze Schuberta v Českém rozhlase Plzeň.

Milan Al-Ashhab - housle

Narodil se v roce 1992. Hře na housle se začal věnovat v pěti letech na Základní umělecké škole v Chomutově. O rok později přestoupil na ZUŠ v Mostě do třídy profesorky Květoslavy Hasilové, pod jejímž vedením pokračoval ve studiích i na Konzervatoři v Teplicích. Od roku 2012 je posluchačem Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze ve třídě prof. Ivana Štrause. 

Na svém kontě má spoustu ocenění z národních i mezinárodních soutěží. Mezi nejvýznamnější patří 1. cena a titul absolutního vítěze na Mezinárodní houslové soutěži Jaroslava Kociana v Ústí nad Orlicí v roce 2006 a 1. cena v soutěži Georga Philippa Telemanna v polské Poznani v r. 2007. V roce 2010 získal 2. cenu a cenu za nejlepší provedení virtuózní skladby, Ernstovy Poslední růže, na soutěži Luise Spohra ve Weimaru. 

V roce 2014 se stal absolutním vítězem soutěžní přehlídky konzervatoří České republiky. Vystupoval jako sólista mnoha orchestrů (Česká filharmonie, Hofer Symphoniker, Janáčkova filharmonie Ostrava atd.) a má za sebou desítky celovečerních recitálů. Rovněž se zúčastnil mistrovských kurzů u osobností, jakými jsou např. Shlomo Mintz, Ida Haendelová a další.

Daniela Oerterová - housle

Daniela Oerterová (*1980) vystudovala Pražskou konzervatoř ve třídě prof. Jaroslava Foltýna, pražskou HAMU pak absolvovala u prof. Ivana Štrause. V roce 1995 získala 3. cenu na Kocianově mezinárodní houslové soutěži, o rok později 1. cenu na mezinárodní soutěži Concertino Praga v oboru trií a v roce 1998 vyhrála 3. cenu na Mezinárodní houslové soutěži Beethovenův Hradec v Hradci nad Moravicí. V roce 2001 jako členka klavírního tria Bergerettes získala 1. cenu na soutěži Nadace Bohuslava Martinů a cenu za nejlepší interpretaci díla B. Martinů. V roce 2003 získala stejné ceny na téže soutěži jako sólistka.

Daniela absolvovala četné masterclass (A. Cardenes, U. Hoelscher, E. Borok, Z. Zeitlin, I. Kaler, R. Ricci). Pro léta 1997 - 1999 a v roce 2003 obdržela stipendium na letní mistrovské kurzy v rakouském Semmeringu a v letech 2001, 2002 a 2003 se opakovaně stala stipendistkou Meadowmount School of Music v USA, kde studovala u Prof. Stephena Shippse. V roce 2004 na Mezinárodních kurzech ve francouzském Montpellier již působila v jeho třídě jako asistentka, v letech 2005 - 2011 vyučovala na Mezinárodní hudební akademii v Plzni.

Jako komorní hráčka vystoupila v letech 2002 a 2003 v USA na koncertech komorní hudby s Pinchasem Zukermanem a Ulfem Hoelscherem. Daniela byla v letech 2008 - 2014 členkou renomovaného Škampova kvarteta, se kterým absolvovala koncerty v prestižních sálech (Wigmore Hall v Londýně, Gewandhaus v Lipsku, Carnegie Hall v New Yorku) a na mnoha mezinárodních festivalech. Společně s kolegy z kvarteta vyučovala na mistrovských kurzech v Hartwick College (Oneonta, New York), University of Salt Lake City (Utah) and Lake District Sumer Music (Velká Británie). Působila také jako hostující profesor komorní hudby na Royal Academy of Music v Londýně.

V současnosti působí Daniela v Triu Bergerettes, v Sukově komorním orchestru a spolupracuje s několika dalšímy soubory. Vyučuje sólové housle na Gymnáziu a hudební škole hl. m. Prahy a na ZUŠ ve Stochově. Pořídila také mnoho nahrávek pro Český rozhlas a ČT.

Vít Kubík - viola

Vít Kubík (1983) se začal věnovat hře na violu ve třídě profesora Jiřího Rajniše na Pražské konzervatoři.
Svoji hráčskou činnost úzce spojil s komorní hudbou a komorními ansámbly (Prague Gagliano Quartet, Fišerovo kvarteto, Sedláčkovo kvarteto, Český komorní orchestr, Prague Filharmonia - PKF ).

V roce 2016 získal cenu ČSKH se Sedlačkovo kvartetem. Od roku 2007 je členem orchestru Státní opery Praha. Je stálým členem Bruno Walter Festival Orchestra a Solistes Européens Luxembourg. Pravidelně vystupuje na koncertech u nás a v zahraničí (Evropa, Asie ).

Lukáš Polák - violoncello

Lukáš Polák se narodil v roce 1977 v Jindřichově Hradci. Hru na violoncello studoval na Brněnské konzervatoři ve třídě prof. Miroslava Zichy. V Brně se také začal věnovat studiu dirigování, které uplatnil při vedení barokního ansámblu Musica da camera Brno zaměřeném především na autentickou interpretaci českého a evropského vrcholného baroka. Brněnskou konzervatoř absolvoval v roce 1997 s titulem Absolvent roku, uděleným Českým hudebním fondem.
Ve studiu pokračoval Lukáš Polák na Akademii Múzických Umění v Praze u prof. Daniela Veise. Absolvoval v roce 2003 Čajkovského Rokokovými variacemi pro violoncello a orchestr za doprovodu Plzeňské Filharmonie. 

Během studií se účastnil mnoha interpretačních soutěží. Na soutěži konzervatoří v Teplicích získal 1.cenu a zároveň titul absolutního vítěze, na mezinárodní soutěži Beethovenův Hradec mu byla udělena 3. cena a na soutěži Leoše Janáčka v Brně se umístil na třetím místě. Na soutěži Bohuslava Martinů v Praze pak získal třetí cenu. 

Cenné zkušenosti získal Lukáš Polák na četných kurzech, jichž se zúčastnil pod vedením předních osobností české i světové violoncellové školy jako Františka Smetany, Daniila Šafrana či Jiřího Bárty. Mezi jeho významné sólové aktivity patří spolupráce s Talichovým komorním orchestrem, Moravským komorním orchestrem a Akademickými komorními sólisty. 

Díky svému zájmu o komorní hudbu stál Lukáš Polák u zrodu několika komorních těles. Tyto zkušenosti uplatnil zejména v oblasti smyčcového kvarteta. Od roku 2004 je členem Škampova kvarteta.

Jaroslav Pelikán - flétna

Jaroslav Pelikán (*1970) byl od dětství členem Kühnova dětského sboru, kde získal vztah k hudbě. Na Pražské konzervatoři studoval hru na flétnu (u Jana Riedlbaucha) a skladbu (u Jindřicha Felda). Ve studiu dále pokračoval na pražské AMU (hra na flétnu u Františka Čecha a Jiřího Válka, skladba u Václava Riedlbaucha a Juraje Filase). V letech 1992-93 působil jako hudebník ve svobodném povolání v Brazílii. Od roku 1996 je prvním flétnistou orchestru pražského Národního divadla. Jako sólista vystupuje s řadou orchestrů, např. s Pražskou komorní filharmonií, Východočeskou filharmonií Pardubice, Talichovým komorním orchestrem, Severočeskou filharmonií Teplice, Karlovarským symfonickým orchestrem a s brazilským Orquestra da camera do Pará. V sólové hře se představil také v Japonsku, Brazílii, Německu, Maďarsku, Francii, Itálii aj. 

S kytaristou Jaroslavem Novákem je členem Jers-dua a společně vydali CD Mlčenlivé příběhy. V roce 2007 byl jako pedagog pozván na mistrovské kurzy pořádané federální univerzitou v Brazílii. V současné době hraje na dřevěnou flétnu německé značky Anton Braun.

Jako skladatel se věnuje především instrumentální hudbě. Můžeme jmenovat např. koncerty pro hoboj (provedený mimo jiné v Tokiu za přítomnosti japonské princezny), flétnu, kytaru a fagot (objednaný pro Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro 2002), Dechový kvintet, Stabat Mater, Symfonii B dur, Betlémskou mši aj. Pro hobojovou soutěž MHS Pražské jaro 2008 zkomponoval Sonatinu.

Jaroslav Novák - kytara

  • Studia: Gymnázium J. Keplera + Konzervatoř Praha - obor kytara, skladba

  • 2 roky hry na violoncello v 6-ti letech, od sedmé třídy ZŠ se věnuje kytaře a komponování

  • 1984: Zakládá Jers-duo s flétnistou J. Pelikánem, soubor zaměřený na autorskou interpretaci klasické i vlastní tvorby

  • 1993: Jers-duo vydává autorské CD Mlčenlivé příběhy II

  • 1995: Absolvuje na Pražské konzervatoři Koncertem pro el. kytaru a rockový orchestr

  • 1996: stává se laureátem soutěže Young Prague

  • 1996: Komponuje 70-timinutovou Symphony in E

  • 1990 - 2009: Věnuje se příležitostné studiové a koncertní spolupráci s předními orchestry (ND, Státní opera, Fisyo, ČT, ČNSO, SOČR, Virtuosi di Praga, Berg, Agon, Petr Kotík a Ostravská banda, Kom. orch. Nár. divadla ap.), sólisty (J. Dědeček, D. Koller, J. Suchý, Neřež, Raven, P. Milcová) a skupinami (Bona Fide Tango, C+K Vocal, Musica a Tre, ap.)

  • 1998 - dosud: Vyučuje na Pražské konzervatoři

  • 1983 - dosud: Komponuje pro kytaru (koncerty, sonáty, suity, etudy), zhudebňuje moderní českou poezii (cca 250 písní), příležitostně píše hudbu pro divadlo, TV a film

  • 1983 - dosud: píše desítky transkripcí skladeb rozmanitých slohových období a stylů, vesměs s účastí či hlavní úlohou kytary (např. P. Sarasate: Carmen Fantasy, A. Vivaldi: Podzim, Z. Fibich: Lístky do památníku, G. Puccini: Signore, ascolta!, L. Bonfa: Black Orpheus, B. Bacharach: Close ToYou, C. Velasquez: Besame Mucho, G. Gershwin: The Man I Love, ...)

  • 2009: Začíná vystupovat s vlastním autorským programem

  • 2010: Premiéra velké orchestrální suity Ariana v instrumentaci M. Boka      

Jiřina Dvořáková Marešová - varhany

Patří mezi nejzajímavější osobnosti mladé varhanní generace. Vystudovala hru na varhany na Konzervatoři v Praze a Hudební fakultě AMU v Praze pod vedením J. Tůmy. Svá studia si ještě rozšířila na Hochschule für Musik v Hamburku ve třídě W. Zerera, a také doktorským studiem na AMU v Praze.

V roce 2004 se stala jako jediná dívka finalistkou Mezinárodní soutěže ve varhanní improvizaci v rakouském Schläglu a v roce 2006 semifinalistkou interpretační soutěže Pražské jaro.

V současné době pedagogicky působí na AMU v Praze a na Pedagogické fakultě UK v Praze.

Vystupuje na mnoha mezinárodních hudebních festivalech (Smetanova Litomyšl, Festival barokních umění Český Krumlov, ad.) Spolupracuje s vynikajícími sólisty a hudebními tělesy (Collegium Marianum, Musica Florea, ad.) Nahrává pro Český rozhlas a televizi.

Zdeněk Klauda - dirigent

Zdeněk Klauda se od dětství věnoval skladbě, hře na klavír a na flétnu. Soustavné skladatelské školení získal během studia na Hudebním gymnáziu Jana Nerudy pod vedením prof. Miroslava Kubičky, kde zároveň studoval i hru na flétnu u prof. Vladislava Paulíka a klavír u prof. Dináry Souleimannové.

Po absolutoriu gymnázia vyměnil flétnu za taktovku a začal studovat obor dirigování u prof. Hynka Farkače. V roce 2005 dokončil svá studia na pražské Akademii múzických umění. Od té doby je ve stálém angažmá v Národním divadle v Praze (v současné době jako asistent dirigenta a vedoucí hudební přípravy). Jako skladatel publikuje mimo jiné u amerického nakladatelství "Alliance publications, Inc."

V roce 2008 byl přizván k nastudování Dvořákovy Rusalky v rámci festivalu Salzburger Festspiele. Od té doby je pravidelně zván do prestižních evropských operních domů Bayerische Staatsoper Mnichov, Opera Valencia či Opera National de Paris. V roce 2012 se podílel na hudebním nastudování Janáčkových Příhod lišky Bystroušky pro legendární festival v Glyndebourne a v další sezóně pak Mozartovy Figarovy svatby tamtéž.

Ve stejném roce získal 3. cenu na dirigentské soutěži v Rumunsku. Jako asistent spolupracoval mezi jinými s dirigenty, jako jsou Franz Welser-Möst, Kyril Petrenko, Vladimir Jurowski nebo Tomáš Netopil. 

Jiří Štrunc - dirigent

Jiří Štrunc (1969) vystudoval hru na housle na konzervatoři v Plzni a obor dirigování na Akademii múzických umění v Praze (1995). V roce 1993 absolvoval studijní pobyt v Guildhall School of Music v Londýně a mistrovské kurzy u prof. Helmutha Rillinga (1992-1993, Praha, Stuttgart, USA). Získal řadu ocenění na dirigentské soutěži Pražského jara 1995 (cena pro nejlepšího českého účastníka, Cena Nadace Gideona Kleina, Cena na památku dirigenta Rafaela Schächtera a Cena hlavního města Prahy). Od začátku své profesionální kariéry (1995) se Jiří Štrunc soustavně věnuje intenzivní spolupráci jak s operními domy, tak i se symfonickými orchestry v České republice i v zahraničí. 

Od roku 1997 je stálým dirigentem opery Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde nastudoval několik desítek operních titulů českého i světového repertoáru (mj. Mozartova Kouzelná flétna, Don Giovanni, Così fan tutte a Figarova svatba, Bizetova Carmen, Boitův Mefistofeles, Pucciniho Manon Lescaut, Bohéma, Turandot,Gianni Schicchi a Tosca, Verdiho Trubadúr, La traviata, Síla osudu, Nabucco a Rigoletto, Čajkovského Evžen Oněgin a Panna orleánská, Musorgského Boris Godunov, Straussova Salome, Wagnerův Bludný Holanďan, Smetanova Prodaná nevěsta, Dvě vdovy, Hubička a Tajemství, Dvořákova Rusalka a Čert a Káča, Janáčkova Její pastorkyňa a Příhody lišky Bystroušky, Martinů Veselohra na mostě, Ženitba, Voják a tanečnice a další). Ve světové premiéře nastudoval v roce 1999 operu Zdeňka Lukáše Veta za vetu. V letech 2003 a 2005 řídil více než 40 představení při hostování plzeňské opery v Japonsku (La traviata, Madama Butterfly, Prodaná nevěsta, Trubadúr, Carmen). V letech 2006 až 2011 byl dirigentem Státní opery Praha (Madama Butterfly, Bohéma, Sedlák kavalír, Komedianti, Rusalka a Trubadúr), od ledna 2012 je dirigentem Opery Národního divadla, kde kromě dirigování řady titulů nastudoval Stravinského melodram Perséphone a operu Toufar Aleše Březiny (2013) a Verdiho Macbetha (2015). Ve Státním divadle v Košicích uvedl Madama Butterfly

Jiří Štrunc se soustavně věnuje také symfonické hudbě. V letech 1996-2000 působil jako dirigent Karlovarského symfonického orchestru, v sezoně 2010/2011 zde byl šéfdirigentem a poté se stal hostujícím dirigentem. Od roku 2004 pravidelně spolupracuje s Gunma Symphony Orchestra a Yamagata Symphonic Orchestra (Japonsko) a s řadou domácích symfonických orchestrů (Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Český národní symfonický orchestr, Filharmonie B. Martinů ve Zlíně, Plzeňská filharmonie, PKF - Prague Philharmonia, Filharmonie Hradec Králové, Jihočeská komorní filharmonie a další) a pravidelně vystupuje na mezinárodních hudebních festivalech Pražské jaro a Smetanova Litomyšl. Pedagogicky působí Jiří Štrunc od roku 1992 na konzervatoři v Plzni, v letech 2009-2011 rovněž na katedře dirigování Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze.